Fortyone-Minutes-01

Tentoonstellingsoverzicht(detail)

Fortyone-Minutes-02

Spirit, Prints op papier, 141x185cm

Fortyone-Minutes-04

Tentoonstellingsoverzicht(detail)

Fortyone-Minutes-04a

Onderdeel installatie, schrikdraad, batterij en Stealth sticker

Fortyone-Minutes-05

Uitknippen silhouette Stealth uit zwarte stof

Fortyone-Minutes-09

Schrikdraad, onderdeel installatie

Fortyone-Minutes

Onderdeel van project Stormlicht, Galerie Petra Nostheide-Eycke, Nettetal, Duitsland, i.s.m. René Korten, 2009

Galeriehoudster Petra Nostheide-Ecke selecteert een aantal van de Stormlicht-kunstenaars en nodigt kunsthistorica Friederike Hauffe uit als gastcurator voor deze tentoonstelling. Hauffe zorgt ervoor dat de expositie als geheel één toon krijgt, gebaseerd op ons voorstel om schrikdraad te gebruiken in onze bijdrage. Een toon van onzekerheid, een atmosfeer van aantrekken en afstoten, ambivalent, koel, vol spanning.

Op 4 oktober vindt in de galerie een forumdiscussie plaats onder de titel Kunst ohne Grenzen. Deelnemers: René Korten, beeldend kunstenaar / Rick Vercauteren, directeur Museum van Bommel van Dam, Venlo / Friederike Hauffe, Kunstagentschap Hauffe, Berlijn / Meike Lotz, kunsthistorica Düsseldorf (o.a. Langen Foundation).

De expositie in Nettetal is een nieuwe episode in een doorlopend verhaal. Sommige dingen komen, andere verdwijnen of veranderen. We maken gebruik van het feit dat vochtigheid een rol speelt in Galerie Petra Nostheide-Ecke. De Zwarte Madonna is wel aanwezig, maar niet in de vorm van het fotowerk dat te zien was in Stedelijk Museum Aalst. Nu verschijnt ze gefragmenteerd op A4-tjes die met spelden op de wand geprikt zijn, 42 stuks, zes rijen hoog en zeven rijen breed. De dunne vellen papier rollen steeds meer op in de loop van de expositieperiode door temperatuurverschillen en vocht. De afbeelding verdwijnt en de materie van het papier komt steeds meer in het zicht.

In de houten vloer van de galerie bevindt zich een kwadraat van giethars, een massa met onbestemde diepte. Als barnsteen dat zicht biedt op een gespiegeld universum. Op dat vlak brengen we een kleine Stealth-sticker aan, en doorboren die met een isolator, priemen hem vast op de vloer. Van hieruit loopt schrikdraad omhoog tot aan het plafond en omsluit vervolgens heel de expositiezaal. Zonder visueel dwingend aanwezig te zijn wordt zo al het werk in de ruimte afgebakend en geladen.

Tijdens de expositieperiode in Museum van Bommel van Dam in Venlo hebben we In de atoombunker onder de nieuwbouw daar enkele dagen gewerkt aan foto- en filmopnamen. In een grote zwarte lap, die daar na het afdekken van de uit duizenden amputaties bestaande sculptuur ‘Spirit Of Limbs” nog pogingen tot opstanding deed, hebben we het silhouet van de B2-Stealth weggesneden. Het zwart van de lap is om te verhullen, iets af te leggen, dat wat men respecteert. De B2 trekt zich in deze tentoonstelling langzaam terug in een soort slaaphouding. Hij grijpt zich vast aan de muur, de lap hangt als een vleermuis. Alle metaforen sluiten zich hier, al het weten wordt kwetsbaar.



---

Zie ook:

Jan van den Langenberg - Terugtrekken