Pfingstschema-00

Installatie overzicht(afbeelding afkomstig uit de catalogus)

Pfingstschema-01

Onderdeel installatie, vloer bedekt met zeeppoeder(detail)

Pfingstschema-02

Onderdeel installatie, vloer bedekt met zeeppoeder(detail), tent van canvas met viltstifttekening

Pfingstschema-04

Onderdeel installatie, zeeppoeder, plattegrond Haanwijk

Pfingstschema-05

Onderdeel installatie, blauwe latex, zilverelementen, grafiettekening

Pfingstschema-06

Installatie overzicht(detail)

Pfingstschema-06

Onderdeel installatie, tafel bedekt met beschilderd damast, glazen bokalen gevuld met water en kikkervisjes(detail)

Pfingstschema-07

Installatie overzicht(detail)

Pfingstschema-08

Onderdeel installatie, tafel bedekt met beschilderd damast, glazen bokalen gevuld met water en kikkervisjes(detail)

Pfingstschema-09

Zonder Titel, verzilverd glas met geëtste letters, schapenhuid, stalen dragers

Pfingstschema-10

Onderdeel installatie, tafel met spiegel, zeeppoeder, lamp, borstbeeld met vliegenierskap, keramische zeepschaaltjes

Pfingstschema-11

Onderdeel installatie, geëtst glas van het tafelblad

Pfingstschema-12

Onderdeel installatie, spiegel, zeeppoeder, lamp, borstbeeld met vliegenierskap, keramische zeepschaaltjes(detail)

Pfingstschema-13

Installatie overzicht, bakjes van was gemonteerd op de muur en betekende vlaggen in was gestoken

Pfingstschema-14

Onderdeel installatie, zwarte was, vlaggetjes met grafiet betekend

Pfingstschema-15

Onderdeel installatie, was, ZW foto, water, gemonteerd op de muur

Pfingstschema

Zwischen wohnen und Schutz suchen, Schloss Plüschow Duitsland, 1994

Jan van den Langenberg nodigt ons in deze situatie uit om naar de dingen terug te keren. Hij maakt ons deelgenoot van de ascetische oefening in het schouwen, voorafgaande aan het kennen. Alle weten is hier ijdel, even leeg als een kaart ten opzichte van het landschap waar wij ooit ervoeren waarvan de paddentrek en de vogelvlucht spraken. De werkelijke ervaring van het landschap waarover de blik gaat heeft niets van doen met de atlas. Het visuele habitat wordt leesbaar door wat voorbij zijn grenzen ligt. De horizon trilt hier van verlangen de drempel te overschrijden. Het voltooide staat op gespannen voet met het onvoltooide.

*Tekst door Jan van Heemst na aanleiding van een briefwisseling met Jan van den Langenberg

---

De tafel met vliegenierskop is een hommage aan Michel Serres, voormalig marine-officier, is wiskundige, wetenschapshistoricus en filosoof. Getroffen door zijn uitspraak; ‘De crisis waarin wij ons bevinden treft de basis van alles. Het gaat hier niet meer om een intellectueel gevecht, het is geen kwestie meer van ideeën of taal of logica of geometrie, maar een kwestie van tijd, van overleven.

Als een clusterbom spatte het beeld in elkaar, er was geen tijd tot nadenken het was het moment van handelen. Spontaan en met open vizier.


---

Zie ook:

Jan van Heemst - De taal der dingen