Neerslag: Er werd mij gevraagd een kruistafel bestaande uit 5 gelijkwaardige vlakken te verzorgen met publicaties en artikelen ooit over mijn werk gepubliceerd. Deze konden dan verder aangevuld worden met publicaties van andere deelnemende kunstenaars op dat moment betrokken bij de presentatie van het nieuwe tijdschrift KUNSTWORDTTERUGKUNST.
Elk vlak was 74 x74 cm groot en 1.5 cm dik.
Maar als zo vaak ontstond er in mijn gevoel, mijn hoofd een geheel ander idee. Op dat moment was ik met mezelf aan de slag over het begrip leegte, het wit en de zich steeds meer terugtrekkende ijskappen. Waar bestonden nog witte, nog oningevulde plekken op de kaart. De leegte nog niet dichtgeschreven, alles tussen hemel en aarde verbeeld.
Dit was mijn voorstel aan Winnie Teschmacher van De Ketelfactory: de tafel richt ik met een kompas naar het noorden toe.
Het noorden belichaamd het wit, de Noordpoolster, het noorderlicht en het ijswit met daarachter de niet gedetermineerde leegte, onze toekomst wellicht.
Op de tafel liggen publicaties van deelnemende kunstenaars die van belang zijn voor de eerste publicatie van KUNSTWORDTTERUGKUNST.
Dit neemt viervijfde van de ruimte van de tafel in beslag. Vier vlakken van 74 x74 cm. Een buitenste vlak, door mij sneeuwwit geschilderd en naar het noorden toe gericht, blijft leeg.
Op het aansluitende vlak tussen de andere publicaties leg ik enkel de laatste cultuurbijlage van ‘De Volkskrant’, gemarkeerd en gescheiden door een beurtbalkje van de ‘Albert Heijn’. Aan de onderzijde van de tafel, het witte vlak is het kompas gemonteerd, wijzend naar het noorden.
Naast de tafel, in een emmer met het merk Curver, heb ik als contrast de as gezet van de door mij tien jaar bewaarde en later verbrande cultuurbijlagen van ‘De Volkskrant’. Een project wat aan deze presentatie daar, De Ketelfactory, vooraf was gegaan.
---
Zie ook:
Tien jaar cultuurbijlagen
Het Maniakale
Vuur
Jan van den Langenberg - Tien jaar cultuurbijlagen